Wednesday, September 10, 2014

JAPAN - Miyajima Island & Hiroshima

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

DAY 8 (10 SEPTEMBER 2014)

Entry ini adalah sambungan Entry Osaka-Nara

Hari ini adalah hari ke lapan aku di Japan. Aku akan meneruskan pengembaraan ini ke Hiroshima. Perjalanan kesana mengambil masa lebih kurang 2jam dari Osaka dengan menaiki Sakura Shinkasen (covered by JR Pass). Kalau tak ada JR Pass cost adalah 10,440Yen (RM315) one way!!


Lokasi pertama adalah Miyajima Island. Island ini terkenal dengan Floating Torii Gate.Miyajima juga merupakan a romantic place to go. Memang romantic pun. Yang ini aku setuju, sebab ada cerita romantic pasal aku dan tutttt kat sana.. ehemmm..ehemmm..

Perjalanan menaiki JR local train ke Miyajimaguchi station lebih kurang 30minit. Mula-mula aku tak confident betul ke aku naik train ni. Aku tanya dekat guys sebelah aku. Mereka tak fasih English just yes!Yes! tah apa yang ko Yes kan? hahaha.. aku duduk dalam train ni. Ala, dah la tak ada map dalam train ni. Lama dah ni, banyak dah station berhenti. Bila nak sampai station yang betul?.

Tak lama lepas tu Officer pun sebut kita akan tiba di Miyajimaguchi Station. Owhhhh, betul la aku naik train ni. hahahaha... ramai rupanya nak turun kat sini. Semuanya berjalan menuju ke port.

Map dari Hiroshima Station
Train ke Mayajima Station
Turun saja dari Miyajimaguchi Station you all akan nampak tanda ini. So tak payah risau and susah-susah nak cari arah dah. Tak jauh pun dalam 5 minit berjalan. Aku singgah 7E jap beli Onigiri dan Starbucks Coffe. Yang bestnya setiap 7E kat japan ini ada free WIFI. apa lagi, check in la!..hahaha..

Miyajima Ferry Port. Ikut arah itu.

Miyajima Ferry Port
Sampai saja di port ini, panjang dah orang Q untuk naik ferry. Tambang Ferry untuk ke Miyajima Island adalah sebanyak 410Yen/way ataupun 820Yen(return) - RM25. Mestilah return kan takkan la korang nak terus menetap di sana. Tapi jika korang pemegang JR Pass jangan risau, tambang Ferry ini covered by JR Pass!! Best kan dengar?? Fuhhh memang berbaoi-baloi la.. Dah la aku dah puas gila naik Shinkasen, naik Ferry lagi. hehehe...

Breakfast aku
Tak lama pun tunggu Q itu. Dalam 5minit je. Lepas tu ferry sampai, aku terus naik ke tingkat 2 ferry itu. Cari port baik hadap laut..hehe. Semua orang sibuk nak ambil gambar atas feri termasuk lah aku. Aku dah cop tempat aku, tak boleh blah nanti orang take over.


Bye Miyajima Ferry Port
Sayup-sayup dari jauh Torii Gate
Dah nampak jelas sikit dah
Makin dekat ni, maknanya dah nak sampai
Itu dia Torii Gate!! :)
Ini lah ferry yang membawa penunpang ke Miyajima Island

Selepas 10minit Ferry yang membawa kami pun tiba di Miyajima Island. First skali kena ambil map dekat information counter. Kemudia meneruskan perjalanan ke arah Torii Gate.

Yang bestnya kat sini ada si rusa yang comel.. Rusa kat sini lagi manja dengan pelancong berbanding yang di Nara park. Tapi korang kena jaga-jaga dengan mereka. Kenapa? Keep reading..

Rusa-rusa bila nampak aku mereka semua jalan menuju ke aku. Eh, asal dorang datang dekat kat aku ni? Pelancong lain pun pelik dan sengeh je tengok rusa itu semua mendekati aku. Lupa lak aku bawa plastic makanan aku beli kat 7E tadi. Aku elak-elak tak bagi dorang grab makanan aku. Aku lari dorang kejar ikut je mana aku pergi.. Aikkk, dorang ni kan. Main kejar-kejar lak dengan aku. Aku minta orang kat situ ambil pic aku. Tengah duduk berposing sekali zasssss, dia grab map aku!.

Ehhh... lepas itu map tu terus dia makan! semua yang ada kat situ melopong je. Huh?? Rusa ni makan kertas?? Glluuuppppp... dalam 3saat je lesap dah map itu dia telan. Siap kawan lain datang nak berebut lagi. Tapi apakan daya rusa tu cakap, "weeeikkkk aku dah telan dulu dah. korang lambat.." dduusshhh...

Sedaya upaya dia cuba nak grab map aku
Terkebil-kebil aku tengok rusa itu telan map aku. Isshhh, biar betul dorang ini. First time dalam hidup aku tengok rusa makan kertas!

Sedap kau makan map aku kan

Korang bayangkan lah kalau korang tengah pegang pasport, lepas tu tanpa korang tahu yang rusa ini jenis makan kertas dia grab passport korang dan terus koyakkan dan telan sekali gus pasport korang itu!!!! bayangkan!! Nangis tak??? Meraung wooooo... menangis air mata darah pun korang takkan dapat balik passport korang itu. hahahahaha... so careful dengan mereka yang nakal-nakal ni ea.. :)

Muka orang tak bersalah. dah la tak mintak maaf..huh
Lagi sekali dah pukul 10.30am. Tapi satu benda pun tak masuk lagi dalam perut sejak pagi. Aku cari port baik dekat tembok tepi laut tu. Jauh dari rusa yang nakal tu. Aku buka onigiri aku dan yuummmm... Sekali datang sekor nak cium and makan Onigiri aku. Nasib tak kena muncung dia.. errggg, tak kena pun dah dekat mesti dah kena nafas dia.. so aku sedekah je lah Onigiri yang aku baru makan segigit tu kat dia. Dah rezeki ko kan rusa.

Lepas itu aku bangun dan makan lagi satu Onigiri aku sambil jalan. Itu pun dia duk ikut aku. Sampai tourist yang lain gelakkan aku. Penat aku cakap kat rusa itu dalam Malay "oit, bagi aku makan. Ni aku punya. Bukan ko, aku lapar ni".. tapi apakan daya, rusa itu memang jenis tak faham bahasa melayu. Geram aku! Hahahaha..

Dah bagi makan bukan nak selfie dengan aku!

Seberang sana adalah Hiroshima

Big Shrine
Ini dia Torii Gate
Peace sikit
Sejak dari kat area rusa lagi aku geng dengan girls kat bawah ini. Dorang student uni mana tah, ambil nursing. Yang pakai snowcap tu yang ramah, walaupun tak fasih English. Tapi dia better dari yang lain-lain. So kami pun bergambar sama. Bukan main seronok lagi dorang. Aku terasa macam artis. hahaha..

you are cool girls
Torii Gate
Korang tengok tugu kat bawah ini. Pada mulanya ada seorang guy ini berdiri je kat situ. Aku nak ambil gambar dia berdiri je kat situ. Lepas tu aku berdehem ehhheeemmmm bagi sign suruh dia blah, aku nak ambil gambar. Tapi dia tak faham. Bila lama sikit baru dia perasan dan dia pun blah. Hahaha.. Maaf hensem..


Lepas itu aku berdiri sebelah dia. Aku tengok kiri kanan, macam sorang je mamat ini. Aku senyum-senyum kambing kat dia. Alahai kawai nya mamat ini. hahaha.. Lepas itu aku memulakan bicara..

Aku: Anoooo, are you alone??
Guy: Yes. sambil senyum manisss punya. hahahaha
Aku: owwhhh, i see. Japanese?
Guy: Yes, Japanese.
Aku: Owhhh, which part in Japan?
Guy: Tokyo.
Aku: Owhhh, i been there last week. :)
bla~bla~bla~bla~..

Walau tak berapa fasih tapi ok la, maybe sebab dia kerja kat Tokyo so boleh la borak-borak best sikit. Aku cakap kat dia, jom pusing tempat ini sekali. Dia pun on jer.. Hahaha.. korang nampak tak kisah romantic dah bermula antara aku dan dia di Miyajima Island. :p

Tak pernah aku malu-malu kucing macam ini.

Kemudian kami berjalan masuk ke Itsukushima Shrine. Ia merupakan Shrine yang terapung diatas air.  Fee masuk adalah 300Yen (RM9). Owhh, nama guy yg kacak tadi tu Ibuki. So kami memang jalan bersama la selama di Miyajima Island.



Ticket

Kalau nak cuci tangan dulu
Floating Shrine
Dalam ini memang ada temple la. Aku stop kejap ambil video. And tanya Ibuki dia x nak pray ke? Dia keluarkan syiling aku rasa 100Yen kot then dia campak kat depan itu. Dia tepuk tangan 3x pejam mata dan tah apa tah yang dia doa tu. Ekekeke..




Aku tanya Ibuki mereka yang pakai baju macam itu tu kerja apa? Dia kata mereka itu pekerja cleaning kat sini. Hurm, really? Bersih je baju. Aku ambil gambar mereka tapi Ibuki gelakkan aku pula. Mesti dalam hati dia cakap aku jakun kan? Macam tu pun nak snap pic. hehe


Pics bawah ini yang dekat macam jeti ini kena Q tau ambil gambar. Lama pula itu. Tapi aku nak ambil gak. Awek-awek Jepun ni asik usha aku dengan dia je. Apesal? Jeles? hahaaha..



Lepas itu kami menuju jalan keluar. Ada box yang goncang-goncang itu kan. Dia goncang dapat No.4. Lepas tu dalam kertas itu tulis dia suka shopping, good work and dia akan jumpa kawan baru. Dan dia akan dapat GF baru.. "Peerrghhh", aku cakap macam tu. Kiteorang berpandangan sesama sendiri dan gelak sama-sama lepas itu.Pandangan yang penuh makna. Aku cakap dalam melayu, "ha aku lah jodoh ko itu".. hahahaha.. dia tanya "huh?What did you said"? "ehhh, no. Nothing. I said that sounds good for u" :) sambil senyum-senyum kambing. ekekekeke... ko nampak kegatalan ulat bulu dah naik daun aku itu?hahaha.. gurau-gurau je. weeikkk..



Dan stop cite menggatal aku.

Cuba korang tengok tanglung kat bawah ini. Tanglung ini ada kisahnya sendiri. Bukan suk-suka mereka nak gantung tanglung ini kat sepanjang shrine ini tau.

Corridor Lanterns

The hanging lanterns along the corridors were first dedicated by Terumoto Mori, a grandchild of Motonari Mori. The lanterns of those days were made of casting iron and the shape was different from what it is today. They are now stored in the Treasure Hall.
The present lanterns were made of bronze in the early 1900, which were modeled after those of 1366.

Corridor Lanterns
Noh Stage

East and West Corridor
Dekat area ni aku terus jalan sambil tengok-tengok kedai souvenir. Bila aku pandang kiri kanan, eh mana pula Ibuki ini? Bila aku cari-cari tu hah dia kat sana depan tample kat bawah ini. Dia pun tengah mencari-cari.

Aku tepuk dia dari belakang, tanya mana dia hilang? Tak, dia kata dia pun mencari-cari aku mana aku hilang. Hahaha.. aku nampak tu dari jauh tadi. Berbunga-bunga hati aku. :p



Ada satu Pagoda disini. Tak larat dah aku nak naik.


Dibawah ini adalah port terbaik untuk ambil gamabr kalau pergi dalam group. Dan Rusa-rusa itu pun akan senang hati nak bergambar dengan mereka sekali. Tak dipanggil or di paksa pun. Rusa itu macam tahu je gambar dia akan disemadikan di dalam album setiap pengunjung itu.

Nampak rusa tu posing sekali?

Mereka ini nak pergi ke arah Torii Gate tu
Ibuki hantar aku sampai ke Jeti. Dia still nak stay kat situ. Dan aku nak ke Hiroshima Atomnomic Dome sebab aku cuma sehari je disini. Dia pula 3hari 2malam di Hiroshima. Esok baru dia nak pergi ke Hiroshima Dome itu. Ishhh, ni berdating dengan dia punya pasal lah ini. Dah pukul 1.30pm aku dah lambat ini. huhuhuhu
Lepas tukar-tukar LINE ID, name card lepas itu kami pun berpisah disitu. Alahaii, bye hensem! hehehe

Jetty nak balik ke Hiroshima
Waktu nak balik aku sempat singgah di kedai buku untuk membeli stem.

Hantar lagi sekeping ke Germany, yg lain pi Malaysia

Dari Miyajimaguchi Station aku berpatah balik ke Hiroshima Station. Aku sempat beli Takoyaki. Sedap wey. Patut aku rasa Toriyaki kat Osaka. Tapi tak apa lah. Sini pun boleh la.

Train ke Hiroshima
Sampai di Hiroshima Station, aku turun dan pergi ke information counter. Malam tadi dorm mate aku yang dari Mexico tu bagi tahu ada Free Shuttle bus kalau ada JR Pass dekat Hiroshima. Aku ambil pamphlet "Hiroshima Sightseeing Loop Bus". Nama bas ni "Hiroshima Meipuru-Pu". Korang kena keluar dari Hiroshima Station ikut Exit "Shinkasen" dan tunggu dekat bus stop dekat dengan hotel luar station. Ala kalau tak tahu tanya je lah orang.

Waktu menunjukka pukul 2.30pm. Sempat lah aku nak cover dua tempat ini. Aku akan pergi ke Atomic Bomb Dorm dan juga Peace Memorial Park. Bas akan bergerak mengikut jadual. Aku tunggu lebih kurang 10minit dan bas pun datang. Tambang bas ini adalah Free dengan JR Pass ataupun 200Yen untuk sekali naik ataupun juga 400Yen untuk One day pass. Boleh lah korang naik sampai lebam.

Hiroshima Meipuru-pu
Aku sampai di destinasi pertama iaitu Atomic Bom. Aku cari port untuk makan Takoyaki aku dulu. Perut dah berbunyi ini. Memang yummy la, Octopus dia, perghhh... Fresh!

Takoyaki yang Yummy!!

b Dome. Ini adalah satu-satunya bangunan yang masih kukuh ketika bomb atom di jatuhkan oleh tentera US di Hiroshima pada tahun 1945 dulu.

Ramai orang kat sini, tapi tempat ini sunyi sepi macam tak ada orang. Semua orang senyap, suasana sangat pilu. Aku berhenti, merenung rangka bangunan ini. macam terbayang-bayang apa yang berlaku disini lebih kurang 70tahun lepas. Ye, Jepun banyak menyeksa rakyat datuk nenek kita di Tanah Melayu dan juga rantau Nusantara. Tapi itu tidak bermakna hampir 300,000 rakyat yang tidak berdosa perlu terkorban dalam satu-satunya kejadian pengeboman menggunakan kuasa bom nueklear Atom yang mendatangkan kesan yang sangat dasyat sekali sehingga lah ke hari ini.

Atomic Bomb Dome
 
Kiri Nagasaki, Kanan Hiroshima - Ehsan: Mr.Google

sadis
Sejarah Hiroshima








Aku harap aku faham apa yang ditulis

Runtuhan bangunan
Aku meneruskan langkah ke seberang sungai.


Gambar ini diambil sendiri hasil connection Wifi - Iphone
Aku duduk dikerusi di bawah pokok bertentangan dengan Atonomic Dome. Aku masih melayan perasaan. Sedih,pilu,geram semua ada! Ada terlintas bisikan syaitan membisikkan dalam hati aku, padan muka ko Jepun, dulu ko bunuh rakyat Tanah Melayu. Astagfirullahalazimmm.... mengucap panjang aku dengan bisikan syaitan. Semua perancangan Allah, semua yang berlaku ada hikmatnya. Yang baik kita buat teladan yang buruk dijadikan sempadan.

Yang baiknya macam mana mereka bangun dan berkembang maju kembali dalam masa yang singkat?! Work hard! That is Japanese yang patut kita contohi. Dalam masa yang singkat lepas kejatuhan mereka, mereka bangun terus! Maju jauh meninggalkan kita yang sebenarnya sama saja jarak tempoh masa pembangunan itu.

 Perut dah berkeroncong. Aku buka bekal Brahim's dan nasi yang aku beli di supermarket malam tadi. Apa lagi, layan makan sambil menikmati pemandangan Atomic Dome tu. Sedap Brahim's ni. Nyesal aku bawak Yeos tu. janji lepas ni tak nak pakai Yeos dah.

My late lunch
Tak jauh dari tempat aku duduk, ada sekumpulan budak sekolah. Excited betul si Photographer dia tu. Tapi cara dia ambil gambar pun semangat gila. mesti best kalau time school trip ada photographer mcam ni kan?



Next, aku meneruskan langkah ke seberang jalan.


Museum
Memorial Park

Aku sempat nak balik ambil bas jam 5.32pm.Sampai di Hiroshima Station terus naik Sakura Shinkasen ke Shin Osaka. Alhamdulillah, sampai ke Osaka semula. Asalnya aku nak terus balik ke hostel. tapi bila aku tgk map dalam train tadi aku fikir why not aku ke Universal Studio dulu. Takut esok tak sempat. Lagi pun JR Pass aku last valid sampai mid night ini saje. Gunakan sebaik-baiknya.

Ok, lets go to Universal Studio Japan!!

EXPENSES DAY 7 :

1. Takoyaki : 140Yen
2.Mineral : 110Yen
3. Stamp : 420Yen
4. Poscard : 330Yen
5. Air : 138Yen
6. 7E : 220Yen

TOTAL : 1350Yen (MYR41.00)



No comments:

Post a Comment