Saturday, February 5, 2011

DAY 3~Bukittinggi, Sumbar Indonesia- Part II

PART II

Lepas puas keliling danau maninjau kteorang pun deside nk trun balik pegi bukitinggi town.. Prot dah lapo dah tp kt cni mcm x der tempat berst jer nk makan.. Aku tye la kt uda yg aku break1st kt gerai dye pagi tadi dye kate klu nk trun p bukitinggi kena naik "trapel" la.. huhuhu..ok, x der hal..cost: rp25k/person= rm9.80..urm, ble dah convert rm bru prasan mahal rupenye..tp ok kot, jauh perjalanan tu sejam jalan lak..ishh...cam nk terkeluar sume isi prot yg aku mkn td pg..hehe

Ada 40 kelok,(corner cam hair pin) mau x rase nk muntah.yg ni kelok ke 37,dah nk abeh dah...dah la driver bwk laju gle, klu masuk drift confirm menang la!!!!..hahaha

Rumah adat yg leh nmpak dr jauh. lame dah aku nk p kt sana tp x dapat2 jer.. 
So aku kami dah smpai kt town bukitinggi, benda yg 1st kami buat adalah MAKAN!!!! hahaha..lapo beb, dah lme x makan masakan padang stail lauk banyak2 penuh atas meja.. rase nk lahap jer sume..tp abeh klu kn bayau sume.. 1 more thing aku rase indonesia ni makan x der la murah sangat, same level jer ngn tmpt kite. klu malaysia mkn kt restorant or cafe suasana dye selesa n bersih... tp kt cni x,even restaurant pun dalam sume x der class pun...tp harga lebih kurang malaysia jer..baik x yah..huhuhu..

Ingat ea, klau makan stail minang ni once kowg dah usik 1 lauk jer kowg kn bayar sume..jgn ler nk cubit cni ckit,sana ckit..last2 amik kau!!..hahahaha...

Sepupu2 aku~sila2 mari kite melantak..heheh
Time ni hujan..so mmg sedap la melantak smbil tgk JAM GADANG mercu tanda kota Bukittinggi.. Ni pic aku amik dr restaurant yg kami ngah makan.. lagi 1 kt cni ada kete kuda or lebih familiar di panggil BENDI..cian bendi2 ni.. dah la mkn skali jer seari, pastu kena keje dr pagi smpai mlm.. :( boleh melanggar hak asasi haiwan perlindungan ni. (ada ker??)hehehe.. aku x penah naik pun..nak naik asik x sempat jer.lgipun dowg nmpak jer style orang Malaysia trus dye letak harga rp50k sedangkan org2 tempatan ckp rp25k jer dah leh dapat dah..tipu ea.....

JAM GADANG mercu tanda Kota Bukittinggi

Bendi/ kereta kuda..
So lepas makan benda pe lagi cari hotel n check- in la.. mne hotel nk tido ni?? sepupu aku ckp better tinggal kt hotel JOGJA sebab hotel ni lah yg paling dekat dengan center berbanding ngn yg lain2.. ble aku tgk hotel ni========= >mak ai, cam hotel zaman kolonial jer..seram pun ada.. tp memandangkan ni yg paling strategik aku pun on jer. rate dye pun ok la..rp175k/nite.

Sejuk gile air kt cni..same cam time kt maninjau..x sanggup rasenye nk mandi cam duduk dalam ais!!serius aku ckp x pnh rasa air sejuk cam tu.. mandi pun ala kadar jer..hahahaha...

Aktiviti dimalam hari (malam minggu ni) kami kuar p area jam gadang..meriah gak kt cni..siap ada band/mini konsert lagi.. mmg sore dowg ni sedap2 la..x leh la nk dinafikan..penyanyi tepi jln pun sore cam artis..so x leh nk ckp per la..hukhukhuk.. selain tu ada gak mini bazar time ni..mmg ramai la kt cni mlm minggu kebanyakkannye orang tempatan..x nmpak lak org malaysia..

No comments:

Post a Comment