Friday, February 4, 2011

DAY 2~Bukittinggi, Sumbar Indonesia

~DAY 2~

Hari ni hari kedua aku kt kampung, aku da plan nak gerak pegi Bukitinggi dari Pekanbaru dengan dua orang cousin aku (ipat n iam) malam ni...yang tu aku cite akhir entry ni nanti ye..skunk aku nak sambung cerita pasal kampung aku dulu.. kat bawah ni rumah nenek aku (side view).. biasa siang2 duk rumah bawah je sebab rumah atas panas..kat kampung ni lak panasnye semacam...melampau2... Kerja orang kampung ni majoritinya petani..Keluarga aku kt kampung ni kire ok la..nk kate senang sangat tak de la, biasa-biasa je..apak ada ladang sawit dia sendiri. ok la,kalau tak takkan dapat tampung kos pelajaran dua anak dia kt university kan?..dah la universiti kat sana mahal..tp tak best pun..pasal university cousin2 aku ni nanti aku cite kat next entry k...


side view



Belakang umah nenek


Ha, ni yang aku nak cite kt kowg ni...they all ni ske masak nasi guna kayu api. sbb lagi sedap katenye..walaupun etek siap ada 2units of rice cooker tapi dye still pilih masak nasi guna kayu api..aku pn ske layan dan tengok time dia masak..bestnye..mana nak rase dan dapat pengalaman macam ni kalau kat malaysia kan??? Tapi lepas masak etek akan masukkan nasi tu dalam rice cooker supaya kekal panas..pandai...

Lagi satu aku dlu pelik "nape la etek aku ni simpan rumput dalam umah" sbb aku nampak banyak guni2 adalah dalam 10guni kt dapur umah tu..nampak isi cam lalang kering. Aku g la tinjau2 blakang umah, ingat dye bela lembu ke,kambing ke..tp x der lak...time makan malam aku tanya la nape simpan lalang berguni2 dalam umah,skali 1 umah gelakkan aku...they all kata, "alah anak Malaysia ni, lalang dengan beras pun x tahu beza"..hahahaha.....hah????beras??? ble aku cek balik rupenye dalam guni tu beras2 yang dah dituai tp blom diceraikan dari batang dye..itu disimpan n boleh bertahan hingga bertahun-tahun tanpa berkulat..mau x bertaun kalau da 10guni..hahahaha..terasa diri ini sangat la alpa..huhu


masak nasi guna kayu api..kowg ada???x der kan>>



opuok(makcik ke3) nak pergi ke ladang


So petang tu plan mmg nk g bukitinggi..Aku ingat nak naik bus..ble pkir2 blik klu naik bus(nk mencabar la kononnye)mne nk dapat da ptg2..n susah lak tu nk kn g kota Pekanbaru dlu..ikut schedule aku mmg kn grak mlm ni gak..sbb tkut x sempat t..aku bkn lme pn kt kg... So plan pye plan ngn apak n cousin aku yg bertugas sebagai tentera dye carikan "trapel" (avanza,inova,kijang, digunakan untuk mengangkut penumpang utk perjalanan jauh) so aku agree...x la wiso sangat n lebih selamat,kteorang perlu tunggu tp jalan je nanti..

Dalam kol9 malam(8pm waktu malaysia) kami pn da tunggu tepi jalan..senarai yan g dibawak, baju 2pasang,lighter,pisau, duit(x simpan dlm wallet), pasport,hp,peta n segala information yg aku da cari n print sbgai rujukan kt sana nnt...pisau & lighter utk keselamatan.perlu ada utk backpack cam aku..kami lak pegi ber3 je..cousin lelaki aku bertindak sebagai guard kteorang..guard yg x srupe guard..hahaha..

Perjalanan memakan masa 4-5jam..tiba2 aku t'pkir klu da smpai t nk tido mane lak???aku pn start la bukak hardcopy aku n cari no telephone hotel2 kt bukitinggi..ada, tp blik lak x der..kami ber3..so aku redha je la..nnt tnya la uda(abang dlm bhs minang) yg driver tu..dalam trapel tu ada 7orang.kami duk blakang..aku doa2 semoga segalanya berjalan lancar..1st time la katekan g sane, n malam2 lak tu..hope orang dlm trapel ni sume baik2..huhu..amin...


Sejam pertama perjalanan, jalan lurus n cam biasa..aku start la melelapkan mata..n Tiba-tiba.."druukkk"..adoi!!!!!sakitnye pinggang aku, ape la yang uda ni langgor td..lubang confirm besar gile pye..jalan da start teruk cam tenuk!!...lap kaw2 pye cam 360o aku rase..ngeri gile aku..mmg aku da x leh trus tido la..dah la jalan heavy cam tu uda ni lak leh slumber jer bwk laju2..relax je lak tu...mmg aku tabik springg la kt dye drive dlm keadaan j alan cam tu..tp wahai uda, ko tau x aku rase jantung aku da nk tercabut da kt blakang ni ble ada bus@lori hantu besar dari hantu ckit g nk bertembung ngn inova kteorang..x berhenti aku mengucap. fuuhhhh... jantung ni dup dap..dup dap..mintak2 kami sampai dengan selamatnye...Jalan paling truk bile sampai kelok 9. Kelok 9 tu tgh lak wat flyover besar n tinggi so mmg jalan kt bawah tu bersangat la truk..siap ada pondok polis lagi kt c2 jaga jalan. hope flyover ni cpt la siap. tp menurut uda tu flyover ni da dkt 6tahun tp x siap2 pn..huhuhu..

Kami ada berhenti, aku x tau apa nama tempat tu tp kami minum n g toilet membuang apa yg patut.kekeke..cousin aku minum teh telor(yekkksss) aku n ipat lak minum teh o panas je.


Tie berhenti rehat..aku pn amik kesempatan posing la walau x nmpak pe..hehehe

So dalam kol12 aku sampai la Bukitinggi..yeaahhh!!!!!sampai ke destinasi yang dituju...tapi, driver n abang dalam trapel tu rekemen kami trus ke Danau Maninjau n trus nginap kt sana sbb da malam n senang ble da smpai sana trus..esk pagi x yah la tercari2 transport nk kesana..so aku trus setuju la.. Perjalanan disambung dalam masa 1jam lagi...Sampai dikelok 44 mmg gle la kelok tu..kn bagi pluang orang bawah jalan dlu.. Bile tiba dikampung tu masalahnye da dekat 1.30 pagi..embun malam pye la sejuk... Hotel/hostel/chalet sume da tutup.orang pn x der..Nasibaik la uda berdua tu baik hati carikan kami hotel..dari 1 hotel ke satu hotel kami ketuk x der yang bangun..pas sejam baru la 1 chalet ni bukak pintu..owner da tido..then kami trus la agree 1 bilik 3orang 1king bed+1single bed harga RP100k jer(RM37) semalam..mmg agak selesa la..bilikair kt dalam n luas..berbaloi sangat ngn harganya pn murah.berbaloi2~~

Then pada uda trapel tu aku perlu bayar RP65k(pekanbaru-bukitinggi)+ RP20k(bukitinggi-Danau Maninjau). Ok la,not bad.Murah!! So untuk hari esok aku dah ada planning da nak buat pe..semua ada dalam fikiran.. hehehe.. Badan pn da letih sangat n aku trus bummm...tido!!...


No comments:

Post a Comment