Saturday, February 5, 2011

DAY 3~Bukittinggi, Sumbar Indonesia


Assalammualaikum....
Ha, kali ni aku datang lagi tok entry yang seterusnye iaitu DAY 3~Bukittinggi, Sumbar Indonesia~
Ok, dipendekkan cite aku bangun kol7(6am waktu Malaysia) semata-mata nak amik angin pagi di tepi Danau Maninjau...Mmg sejuk n nyaman gile la!! x leh nk cakap la dye pye best..klu tension duk cini mesti best, ilang segala stress aku.hehe..


Ditepi Danau Maninjau pukul 7am..sejuk sangat~

Aku hirup udara dalam2 n lepas..pergghhh, lame x rase sesegar ni..x der pencemaran langsung.. aku jalan2 la pusing2 ngn cousin aku.(cian dye x cukup tido kn layan kerenah aku lak hehe)Time ni cousin aku iam membuta lg.Malas dye nk layan karenah aku pagi2 ni kot..hahaha, x pe la jaanji ipat ada temankan aku..hehehe.. Dye pn nak rase gak panorama pagi2 kt maninjau ni.. :)


Time aku bergambar kt tengah jalan ni jalan x busy lagi sbb blom time budak2 g skolah g..tak lame pastu bru bz.syok lak tgk dak2 kecik g skolah. Disebabkan x der van skolah so bujang-bujang kat sni la yg amik upah anto bdk2 ni g skolah..tgu depan umah then emak dye akan panggil spe je yg lalu srh anto ank dowg g skolah..yang aku tahu dowg amik upah rp2000.. :).. pandai cari wit..


Sempat lagi bergambar kt tengah2 jalan. Time ni x bz lg

So baru la aku tau nama Chalet kami menginap malam tu... Tropical Baru..puas hati gak la duk chelet ni..harga pn murah cume RP100k untuk bilik 1 katil queen+ 1katil single. Ok la utk kami bertiga..


Penginapan tropical Baru

Pandangan hadapan chalet kami

Lepas penat jalan2 menikmati angin pagi prot aku pn dah berbunyi2 drum, rebana sume ada.. Pe nk makan ea?? Lapo dah ni.. So, ada gerai sblah chelet kami tu baru je bukak. SO pe lagi aku order la lontong padang. Boleh tahan la, tp sedap lagi mama aku buat...hehe.. ni la lontong yg aku n cousing aku mkn pagi utk brak1st..sume bape ea?? kalau x silap aku rp15000 kot utk dua orang mkn = rm2.50/person


Breakfirst kami pagi ni.. Lontong

Ni rumah tradisional kt sana..aku sempat snap smbil break1st tu..hehe

Rumah Tradisional Danau Maninjau

Then, lps makan aku x tau dah nk buat pe..aku tye la kt uda kedai tu..dye suggestkan aku g umah buya hamka.. urm,macam menarik..tp jauh ke>? cam ne nk g sana?? sye kate nnt dye panggilkan budak2 kg ni nnt aku bayar la kt dowg.. mok gak tu..deal!! so kami pegi kmejutkan cousin aku yg x reti2 bangun ni... pas siap2, kami pn memulakan perjalanan.. naik 3moto jer.. ingta lame la snagt tp kejap je pn.. sambil atas moo tu aku sempat la gak borak2 ngn dak tu.. dye bahasakan diri "awak"(saya) aku mati2 la ingat dye cakap "awak" tu "kamu"/"aku" la, rupenye diri dye..ekeke..lawak la plak.prasan... so dah smpai kami masuk la rumah kelahiran BUya Hamka. BUYA HAMKA adalah ulama' terkenal kt indonesia.


Beliau adalah seorang yg sangat diseganidi Indonesia kerana jasa-jasa beliau memartabatkan dan menjaga kesucian islam disana.. Beliau juga merupakan penentang terhebat president Sukarno kerana kejahilan presiden berkenaan yang menyebabkan akidah umat islam di indonesia seperti islam hanya pada nama.. contohnya, kerana presiden itu lah yg bertanggungjawab memulakan perkahwinan berlainan agama (islam boleh berkahwin dengan kristian tanpa si penganut kristian memeluk islam) kerana beliau telah berkahwin dengan isterinya yang beragama kristian tanpa memeluk islam..!! Inilah penyebab mengapa jika kita lihat perkahwinan berlainan agama berlaku diindonesia terutamanya golongan artis! Ini sangat bercanggah dengan ajaran agama islam yg sebenar.(sumber:rakyat indonesia yg menceritakan kepada sy).



Kalau kowg tengok banyak anugerah yg diterima buya hamka ni dari university Malaysia. Contohnya UM,UKM,USM,UPM dan banyak lagi.. yang paling menarik minat aku kt cni adalah alquran hasil tulisan tangan buya hamka sendiri..sangat halus seni khat beliau..

Sambil tunggu si penjaga tempat ni aku sempat la posing2.. hehe

Lawa kan.. ada bukit bukau lagi..

Rumah di tengah2 sawah...kowang ada??hehe..


Aku pun x pasti apa ni??? Rumah or sekolah?? tp ukiran orang pada wall tu yg menarik minat aku sebenarnya.. nice..



Time ni bapak yg menjaga rumah ini x ada pula.Pulang kerumah sebentar.

Jalan menuju ke rumah kelahiran bung hamka.. =)




2 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit, semoga kebaikan hati Tuan/Puan menjadi amal ibadah hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete