Saturday, June 30, 2012

Hatyai, Thailand (DAY 2)

HATYAI, DAY 2

Assalamualaikum....

Ok, hari ni hari kedua aku aku kat Hatyai ni. Ape kami akan buat ari ni?? hehehe... aku pun tak tahu, so follow je la tour guide ni. Jangan banyak cakap..hohoho..
Kalau u all ke Hatyai ni jangan lepaskan peluang ke Songkhla Beach ok.. sebab kat sana tugu gold mermaid yg agak seksi betul2 kat tepi beach tu.. beach dia memang cantik, pasir putih sejuk mata memandang.. cehcehceh.. ikut sejarah, Songkla dulunya merupakan pelabuhan perhentian bagi pedagang dari India, Parsi dan Tanah Arab. Dulunya Songkhla di panggil "Sing  Lha".  Korang tengok la pantai ni, sangat la bersih, air jernih, n pasir yang putih bersih.. Aku dah confius jap, nape tak ada orang pun yang mandi kat sini?? huhuhu
   
Songkhla Beach.. memang cantik..


Aku jadi tugu negara ke ni??

 
Ohh, apakah yang aku sedang lakukan??
Adik, Aki, kak Hendra, Leela and aku yang cute miut!! ^_^
Duyong ni adalah trademark kat hatyai ni.. Cantik kan? tapi agak (bukan agak, memang) seksi pun..hehehe Kalau you all ke songhkla beach ni jangan lepaskan peluang snap2 pic dengan si cantik manis ni ye.. tunggu turn la, kadang-kadang ramai. So lepas tangkap-tangkap gambar yang sangat la banyak (biasa la aku kan diva..hahaha) dah nak gerak dah..lokasi seterusnya adalah makan... tapi kat tepi beach ni banyak orang jual2 sourvenir
Pekena air kelapa dulu..memang uurrmmm...!!!
Bergambar dulu..Haltonian
 Korang penah rasa sarang burung tak? Bird nest.. bird nest adalah salah satu makanan yang patut dicuba kalau dah sampai ke Hatyai ni. Tempat ni merupakan tempat pemprosesan bird nest dan halal.. aku tengok ada warga Muslim Thai yang makan jugak dalam tu so aku pun tanpa was-was try la bird nest ni. Memang sedap wey.. aku makan perisa longan..hehehe.. Must Try!!

Bird Nest Halal must try!!
Poyo je ni..hehe
So lepas kesana-sini kami pun pulang ke hotel and free and easy.. apa lagi peluang tu kami gunakan la untuk jalan-jalan jelajah satu Hatyai town..hehehe.. naik tut-tut tambang 20bath lebih kurang RM2 la..

Tut..tut..
OK, sebelah malam lak kami ada dinner kat hotel tu.. ada luckydraw and soalan2 berkenaan company. siapa dapat jawab dengan betul dia dapat 500bath! gile sape tak nak tambah lagi RM50 duit kocek aku. Shopping2.. aku dapat la jawab satu soalan. nak jawab lebih-lebih tak boleh. Tak aci katenye. hehehe

 

 Lepas dinner, takkan la nak duk hotel kan.. so apa lagi? malam last kan kami pun naik la tut-tut pegi pasar2 malam kat sana. Sana ada dua pasar malam. Satu dekat bus stand  kat sana tak ada pape pun. Besar memang la besar, tapi tak ada souvenir la untuk di grab.. banyak baju2 budak2 yg RM10 tu biasa kat pasar malam kat Malaysia ni. Memang tak la kan nak beli.

So lepas makan (makan lagi) kami decide pegi pasar malam yang lagi satu dekat dengan hotel kami. So kami gerak satu tut-tut tambang still 20bath/person. tak kira jauh ke dekat still 20bath kalau dalam town Hatyai. Luar town kira lain la ea, sume nak sama lemak la!!hahahaha...

Jemput makan korang!

Pilih bang, lapor sangat ker?? hehehe
 Ha, pasar kat mall ni lagi la best baru la betul-betul untuk tourist. Aku grab baju T-shirt, keychin, magnet (itu wajib).  Korang nak tahu, ada muslim jual makanan macam udang besau2 wey, tercekik makan. harga pun besau, RM40/ekor!! gile nak tercekik aku dengar yang besar lapadahal kepala dia je yang besar. Badan tak banyak isi. Kami pun berlalu pergi..huhuhu

Lepas tu kami balik la tangan pun dah penuh.,menapak je ke hotel dalam 10minit je. Leh la jalan2.. Tengok orang buat tatoo. eeuiiww, tak sakit ke? tengok pun dah ngeri..  Jam menunjukkan pukul 12.30am. Tapi rasa2 malam masih muda kan? takkan nak masuk bilik tido kot. Aku dah la bilik sorang(memang senang lenang berguling-guling la) then tetiba adek(name je adek, umur dah lanjut..hahaha) bagi idea pi karaoke kat hotel kami stay tu. ok gak kan?? pe lagi..aku yang tak suka karok ni pun melayan gak!! hahaha... karaoke time!!!

On the way balik hotel. Menapak je dalam 10minit sampai.

Korang nampak aku dimana???hehehe
Masing-masing sibuk pilih lagu
aku dengan penuh emosi!!

Thanks adek blanja kami ramai2 ni karok..hahaha.. lain kali belanja lagi ye. :)
dlm kol2 lebih kami pun ramai2 naik lif nak masuk bilik. otw masuk bilik tu kiteorang dengar kecoh2 kat bawah, and tetiba kiteorang dengar bunyi.........BBOOOMMMMMMMM!!!BOOMMMM!!! wweyyyyyy apa tuuuuu????!!!!!

Dengan sepantas kilat semua lari masuk bilik sape tah time tu yang paling dekat. Memang sume muka cuak gile. Eh, bunyi apa tadi tu?? macam bunyi orang gaduh and bunyi pistol. biar betul? Hotel ni kena attacked ke macam JW Marriot Hatyai last 2 weeks?? Kami pun teringatkan bom yang diletupkan di hotel JW Marriot last 2weeks yang tak jauh je dari hotel kami tu meragut 4orang nyawa kalau tak silap aku. Semua takut nak keluar. Gile, mau tetiba ada terrorist datang acu pistol kat kepala kiteorang and buat kiteorang sebagai tebusan, mau tak nanya? kat tempat orang lak tu.. Ish, jauh sangat imagination kami ni..abeh takkan la nak duk dalam bilik ni ramai2 sampai pagi?? so pelan2 kami keluar lah.. tinjau2 macam pesalah..

Kami tinjau kebawah, and tengok apa yang dah jadi?? Betul ke hotel ni kena attacked? dan apa yang kami nampak??? OMG!!! Oh My God.... ada party kat bawah and they all main letup-letupkan belon!! ok, korang, aku ulang balik ye.. letupan BELON! bukan pistol or Bom macam jangkaan imiginasi terlampau kiteorang ok!..hahahahahahahahahahahahaha...... macam nak pecah perot kiteorang gelak.. sampai la ari ni kalau aku ingat mesti aku gelak sorang-sorang macam nak gila..hahaha.. memang imiginasi terlampau!
Tapi kami tak salahkan diri kami sebab mungkin kesan dari trip nak pegi Medan tahun 2009 hotel yang kami bakal duduk tu kena Bom dengan penjenayah and JW Marriot lak kena bom 2minggu sebelum trip kami. memang macam2 la yang terlintas difikiran kan..hahahaha... lawak2~ ok, aku dah sakit perot gelak ni..

Sambung entry berikutnya ok.. Salam.. :)






No comments:

Post a Comment